УДК 330.43
О.Б.
БІЛОЦЕРКІВСЬКИЙ, канд. техн. наук, НТУ «ХПІ», Харків
ДОСЛІДЖЕННЯ ДИНАМІКИ РЕАЛІЗАЦІЇ МОЛОЧНОЇ
ПРОДУКЦІЇ В УКРАЇНІ НА ПРИКЛАДІ
ЗАТ «ГАЛИЧИНА»
В работе исследована
динамика реализации молочной продукции в Украине за 2007-2009 гг. Эта задача решается
построением и анализом рядов динамики. Для выявления тренда, сезонной и случайной
составляющих проведено моделирование рядов динамики реализации молочной продукции.
Применялся метод увеличения интервалов и метод аналитического выравнивания.
Определены индексы сезонности.
У роботі досліджено
динаміку реалізації молочної продукції в Україні за 2007-2009 р.р. Це завдання вирішується побудовою та аналізом
рядів динаміки. Для виявлення тренду, сезонної та випадкової складових
проведено моделювання рядів динаміки з реалізації молочної продукції. Використовувався
метод збільшення інтервалів та метод аналітичного вирівнювання. Визначено індекси
сезонності.
In the report the
selling dynamics of dairy products in the
Вступ. Молочна промисловість України – це
одна з провідних галузей агропромислового комплексу України. Питома вага галузі
в загальних обсягах харчової та переробної промисловості складає понад 18 %, у
той час як м'ясна – 13 %, тютюнова – 10 % i кондитерська – 6 % [1].
ЗАТ „Галичина» створено на базі Радехiвського
маслозаводу 1 червня 1998 року. На сьогоднішній день ЗАТ "Галичина"
входить до п’ятірки лідерів серед виробників цiльномолочної
продукції в Україні та є одним з основних постачальників молокопродукцiї
Західного регіону України, та має за мету розширити сферу свого впливу на iншi регіони. Основним видом діяльності ЗАТ
"Галичина" є виробництво цiльномолочної
продукції. Але крім цього в асортиментному портфелі є молоко, сметана, кефір,
йогурт, маслянка, масло, сухе молоко [1].
Поквартальні або помісячні рівні багатьох показників
соціально-економічних явищ суттєво залежать від сезонності (сезонних
коливань, сезонної хвилі) [2-5]. Сезонний характер у молочній промисловості
проявляється не стільки в виробництві, скільки в коливанні цін на молочну продукцію
протягом року. Тому дослідження сезонних коливань цін на молочну продукцію в
Україні є актуальним та має важливе практичне значення.
1. Постановка задачі. Реалізація молочної продукції
ЗАТ "Галичина" її дистриб’юторами – Київськими торгівельними
представництвами (КТП) «Балковський» і «Потієнко» за 2007-2009 рр. наведена в графах 1–4 таблиць 1
та 2 відповідно [1].
Таблиця 1 – Реалізація молочної
продукції ЗАТ "Галичина" КТП «Балковський»
за 2007–2009 рр., млн. грн.
Місяць |
Роки |
Квартал |
Роки |
||||
2007 |
2008 |
2009 |
2007 |
2008 |
2009 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
I |
– |
97336,96 |
118728,33 |
1 |
34873,83 |
324850,94 |
352070,04 |
II |
8389,61 |
116654,51 |
121183,27 |
||||
III |
26484,22 |
110859,47 |
112158,44 |
||||
IV |
42558 |
122942,12 |
161141,00 |
2 |
178992,13 |
345658,58 |
554503 |
V |
68585,07 |
111246,87 |
187151,00 |
||||
VI |
67849,06 |
111469,59 |
206211,00 |
||||
VII |
74324,52 |
133277,34 |
210883,00 |
3 |
209982,78 |
407463,73 |
594765 |
VIII |
71949,4 |
135027,44 |
193351,00 |
||||
IX |
63708,86 |
139158,95 |
190531,00 |
||||
X |
91096,96 |
155893,48 |
173193,00 |
4 |
273083,59 |
444702,58 |
331571 |
XI |
90617,06 |
137496,74 |
158378,00 |
||||
XII |
91369,57 |
151312,36 |
– |
Таблиця 2 – Реалізація молочної
продукції ЗАТ "Галичина" КТП «Потієнко» за
2007–2009 рр., млн. грн.
Місяць |
Роки |
Квартал |
Роки |
||||
2007 |
2008 |
2009 |
2007 |
2008 |
2009 |
||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
I |
– |
84464,97 |
114203,46 |
1 |
4801,91 |
271398,1 |
342297,59 |
II |
– |
98259,81 |
110516,21 |
||||
III |
4801,91 |
88673,32 |
117577,92 |
||||
IV |
26829,3 |
91157,69 |
111387 |
2 |
123943,49 |
307675,98 |
383822 |
V |
46786,91 |
105509,07 |
124008 |
||||
VI |
50327,28 |
111009,22 |
148427 |
||||
VII |
56970,37 |
122326,76 |
167741 |
3 |
173494,22 |
362700,92 |
500719 |
VIII |
56351,3 |
118579,67 |
168260 |
||||
IX |
60172,55 |
121794,49 |
164718 |
||||
X |
92094,37 |
127058,48 |
145498 |
4 |
271117,47 |
381412,29 |
268205 |
XI |
88734,19 |
120146,99 |
122707 |
||||
XII |
90288,91 |
134206,82 |
– |
Необхідно виділити з рядів динаміки тренд, випадкову
та сезонну складові, визначити індекси сезонності.
2. Методологія та результати
дослідження. Чисельні дані, наведені в таблицях 1 та 2, являють
собою динамічні ряди. Місячні дані одного року через вплив випадкових
факторів можуть бути нетиповими для виявлення тенденції розвитку явища. Тому
доцільно визначати індекси сезонності в середньому за три роки. Для цього
використовується така методика [2–4]: 1) для кожного місяця за три роки
обчислюється середня величина цін на молочну продукцію за формулою: , де – місячні рівні
за три роки; – кількість місяців;
2) визначається середньорічний рівень цін для триріччя: ; 3) обчислюються індекси сезонності: .
За даною методикою виділимо
в рядах динаміки сезонні складові (рис. 1).
Рис.
1. Сезонні коливання цін на молочну
продукцію в Україні за місяць
Із рис. 1 видно, що в листопадi-груднi
та у квiтнi-липнi зазвичай спостерігається зниження
цін на продукцію молочної галузі на 10-15 %, що вiдповiдає
аналогічної тенденції світового ринку [1]. Водночас в інші мiсяцi
ціни на молочну продукцію підвищуються, що пояснюється зростанням закупівельних
цін на молоко, яке стимулюється поміж іншим збільшенням експорту сировини в
Росію та до інших країн-сусiдiв.
Проте різні напрями змін за окремими місяцями рівнів
даних рядів динаміки затрудняє висновки про основну тенденцію реалізації
молочних продуктів, тому для вирівнювання рядів динаміки використовуємо метод збільшення інтервалів [2–4], тобто
об’єднаємо відповідні місячні рівні у квартальні (табл. 1, 2, графи 5–8). Для
розрахунку значень тренду, сезонної та
випадкової складових для кожного рівня ряду використовується така методика
[5]: 1) за квартальними даними за всі роки розраховується рівняння тренду (метод аналітичного вирівнювання) та
вирівняні за ним рівні, що позначаються , де i –
номер року; j – номер кварталу; 2)
кожний фактичний рівень ділиться на відповідний вирівняний для розрахунку
індексів сезонності ; 3) індекси сезонності усереднюються за всі роки,
одержуємо середні індекси сезонності для кожного кварталу: , де i –
номер року; k – кількість років; j – номер кварталу; 4) вирівняні рівні
помножуються на середні індекси сезонності для відповідних кварталів, отримуємо
вирівняні рівні з урахуванням сезонності : ; 5) обчислюються відхилення (та їхні квадрати) за
рахунок сезонності: ; 6) визначаються відхилення (та їхні квадрати) за рахунок
випадкових коливань: .
З аналізу
фактичних даних рядів динаміки видно, що вони розміщені близько до прямої лінії
(рис.
2). Тоді
вирівнювання рядів динаміки здійснюється за прямою, яка описується рівнянням
тренду у вигляді функції , де – параметри
рівняння тренду, t – порядковий номер
періодів часу. Рівняння, що описують
пряму лінію тренду, мають такий вигляд: , (КТП «Балковський»); , (КТП «Потієнко»).
Рис. 2. Реалізація молочної
продукції ЗАТ «Галичина» за 2007–2009 рр.
Виділимо в рядах динаміки сезонні складові (рис. 3).
Рис. 3. Сезонні коливання цін на молочну
продукцію в Україні за квартал
На
рис. 3 сезонність в коливанні цін на молочну продукцію має чітко виражений характер:
спостерігається зниження цін на
продукцію молочної галузі у 1-му
кварталі на 26 % та 4-му кварталі на 5 %, а зростання у 3-му кварталі на 12 %, що
не суперечить результатам, одержаним за місячними даними (рис. 1).
Висновки
1. Проведено
моделювання часових рядів з реалізації молочної продукції в Україні, тобто
виділено тренд, випадкову та сезонну складові.
2. Визначено, що лінії тренду описуються лінійним
функціями, та одержано їх параметри: (КТП «Балковський»); (КТП «Потієнко»). Це
означає, що кожен квартал реалізація молочної продукції ЗАТ "Галичина" в Україні збільшується в середньому на 16
тис. грн.
3. Обробка
місячних даних показала, що в листопадi-груднi та у квiтнi-липнi зазвичай спостерігається зниження
цін на продукцію молочної галузі на 10-15 %, що вiдповiдає аналогічної
тенденції світового ринку [1]. Водночас в iншi мiсяцi ціни на молочну
продукцію підвищуються, що пояснюється зростанням закупівельних цін на молоко,
яке стимулюється поміж іншим збільшенням експорту сировини в Росію та до інших країн-сусiдiв.
4. З результатів
обробки квартальних даних видно, що сезонність в коливанні цін на молочну
продукцію в Україні за 2007–2009 р.р. має чітко виражений
характер: спостерігається зниження
цін на продукцію молочної галузі у 1-му
кварталі на 26 % та 4-му кварталі на 5 %, а зростання у 3-му кварталі на 12 %,
що не суперечить результатам, одержаним за місячними даними.
Список
літератури: 1. Кудлай В.Г. Ринок молока і
молокопродуктів: стан, тенденції та перспективи розвитку (на прикладі Київської
області): дис. канд. екон. наук: 08.07.02. – К.:
КНЕУ, 2004. – 19 с. 2. Білоцерківський О.Б., Замула О.О., Ширяєва Н.В. Статистика: текст лекцій. – Х.: НТУ «ХПІ»,
2009. – 96 с. 3. Лугінін О.Є., Білоусова С.В. Статистика: підручник. – К.: Центр навчальної
літератури, 2005. – 580 с. 4. Єріна А.М., Пальян З.О.
Теорія статистики: Практикум. – К.: Знання, 2006. – 255 с. 5. Елисеева И.И., Юзбашев
М.М. Общая теория
статистики: учебник. – М.: Финансы
и статистика, 2002. – 480 с.
Надійшла до редколегії 22.03.11